Francoska avtomobilska znamka DS je bila ob svojem nastanku leta 2014 osnovana na izjemni dediščini avtomobila DS 19, ki je bil izdelan pred 60 leti. Ta legendarni avtomobil je izražal vrednote inovativnosti, odličnosti in avantgardnosti. Tako kot DS iz leta 1955 tudi današnja vozila DS združujejo izjemen stil in tehnologijo, udobje in dinamičnost, plemenite materiale in eleganco. Zgodovina se nadaljuje, da bosta ti dve črki po vsem svetu še naprej utelešali avtomobilski prestiž.

OČETJE AVTOMOBILA DS

Projekt VGD, ki se je na pobudo Pierra Boulangerja začel leta 1938, da bi nadomestil avtomobil Traction Avant, se je končal šele 17 let kasneje z avtomobilom DS 19, ki je bil lansiran oktobra 1955. Pri razvoju in izpopolnjevanju tega avtomobila so glavno vlogo odigrali trije moški.


Prvi od njih je bil André Lefèbvre. Po izobrazbi je bil letalski inženir, sicer pa tudi zagret zagovornik zlasti prednjega pogona ter aerodinamike, lahkosti in razporejanja mase v središče. Drugi je bil Paul Magès, inženir samouk in izumitelj hidravlike. Prav on je izumil slavno hidropnevmatsko vzmetenje, poleg tega pa je zasnoval še hidravlični servovolan, sklopko in zavorni sistem avtomobila DS. Zadnji od trojice je bil Italijan Flaminio Bertoni, nadarjen oblikovalec, kipar in slikar, ki skupaj s svojo ekipo risarjev stoji za revolucionarnimi in elegantnimi linijami avtomobila DS.

 AVTOMOBILSKI SALON 1955 V PARIZU, DS PRIDE NA PRIZORIŠČE

V četrtek, 6. oktobra 1955 je bil avtomobil DS 19 prvič predstavljen na pariškem avtomobilskem salonu. Ko se je ta avtomobil prvič postavil na ogled pod veličastno kupolo dvorane Grand Palais, je zbujal presenečenje in občudovanje. Njegove avantgardne linije so se takoj uveljavile kot nov zgled. Obiskovalci in novinarji so bili očarani. Tekmeci so lahko le pozdravili genialnost novinca. Že isti dan je bilo prodanih 12 tisoč avtomobilov DS 19, do konca salona deset dni zatem pa so zbrali 80 tisoč naročil!DSC_0009


  1. LETA, DS RAZPNE KRILA

Proizvodnja DS je stekla 7. oktobra 1955 v tovarni na nabrežju Javel v Parizu (Francija), le dan po predstavitvi na pariškem avtosalonu.

Na ulicah so se ob prvih primerkih tega avtomobila pogosto zbirale množice radovednežev. Njegove napredne tehnične in estetske rešitve so bile neprestano v središču pozornosti, saj avtomobil DS ni bil le dodelana skulptura, temveč se je ponašal tudi z visoko tehnologijo. Njegovo hidropnevmatsko vzmetenje mu je na primer zagotavljalo lego na cesti in udobje, ki ju ni premogel noben dotlej izdelan avtomobil. Povsem nova komponenta za večjo varnost je bil tudi izjemno zmogljiv zavorni sistem s hidravlično servopomočjo. Zavorna pot je bila tako kratka, da je ob prvem spoznavanju avtomobila DS presenetila prenekaterega voznika.

V petdesetih letih je na podlagi DS 19 nastalo več različnih izvedenk. Prva je bila ID 19, ki so jo predstavili oktobra 1956, nato sta leta 1958 sledila še karavan in izvedenka DS 19 Prestige. Istega leta je DS 19 postavil nov mejnik tudi s ponudbo novih barv karoserije, in sicer je število s prvotnih štirih naraslo kar na osem. Leto kasneje, 1959. leta, je bil avtomobil estetsko nekoliko prenovljen. S podaljšanimi zadnjimi blatniki in z velikimi zračnimi režami na prednjih blatnikih je postala njegova silhueta še bolj prefinjena.

Že od vsega začetka je imel DS 19 mednarodno kariero, saj so ga že od leta 1956 sestavljali v Veliki Britaniji in Belgiji, od leta 1959 pa tudi v Južni Afriki. Avtomobil, ki je postal simbol francoske elegance in avantgarde, so seveda izvažali v zahodno Evropo, skoraj v vse države iz Skupnosti narodov, med drugim v Kanado in Avstralijo, ter v Združene države, kjer si je pridobil veliko privržencev.

DS PRESTIGE, LIMUZINA S ŠOFERJEM

Že na pariškem avtomobilskem salonu oktobra 1958 je bil DS 19 predstavljen tudi v predelavi v limuzino s šoferjem, ki je imela poleg izključno črne barve karoserije še predelno steno med potniki in šoferjem s steklom, ki se je odpiralo navzdol, ter sive notranje obloge z usnjeno zadnjo sedežno klopjo in sprednjimi sedeži iz džersija. Avtomobil so poimenovali DS 19 Prestige in je bil naprodaj od junija 1959. Za doplačilo je bilo mogoče dobiti tudi interfon, avtoradio in telefon. Avtomobil je nudil izjemno udobje, zato se je že takrat uveljavil kot avtomobil voditeljev – tako politikov kot direktorjev industrijskih podjetij. Skozi leta je bil deležen enakih tehničnih razvojnih sprememb kot DS, naprodaj pa je bil vse do januarja 1975.

ZMAGE V MONTE CARLU, UČINKOVIT TEKMEC

Januarja 1956, torej tri mesece po razkritju, se je DS 19 prvič udeležil najprestižnejšega med reliji. V skupni razvrstitvi je sicer zasedel sedmo mesto, toda zasedel je tudi prvo mesto v kategoriji avtomobilov z gibno prostornino od 1300 do 2 000 cm3 in prvo mesto med francoskimi avtomobili. Poleg tega je vseh šest avtomobilov DS 19, ki so se udeležili dirke, tudi uspešno pripeljalo do njenega cilja. Leta 1959 je ekipa Coltelloni-Alexandre-Desrosiers pripeljala ID 19 do prvega mesta v skupni razvrstitvi. Istega leta je znamka osvojila tudi pokal konstruktorjev. Ena za drugo so si sledile nove izvedenke modela, ki so nizale občudovanja vredne veličastne dosežke. Leta 1966 je DS v izvedenki “21” osvojila sijajno zmago na monaškem terenu s finsko ekipo Pauli Toivonen-Ensio Mikander. DS, veliko osebno vozilo, se je tako uveljavilo tudi kot nesporni športnik.DSC_0007

  1. LETA, DS JE ŠE VEDNO V OSPREDJU

V šestdesetih letih se je DS 19 bolj kot kadarkoli dotlej uveljavil kot veliko osebno vozilo, prefinjeno in udobno. Najprej se je oktobra 1960 predstavil kot kabriolet, nato pa je bil marca 1961 deležen prve razvojne spremembe svojih mehaničnih delov. Moč motorja so povečali s 75 na 83 KM, kar je zadostovalo za končno hitrost 150 km/h! Septembra naslednje leto so vanj vgradili novo, povsem črno armaturno ploščo s svetlo sivo okrasno letvijo, v katero je bilo za doplačilo mogoče vgraditi avtoradio, kot v DS Prestige. Leta 1962 je bil prvič spremenjen sprednji del avtomobila DS. Ukinili so rešetke na blatnikih, na odbijač namestili dva gumijasta prestreznika udarcev v obliki puščice in prenovili obliko spodnjega dela odbijača. Te predelave so izboljšale aerodinamiko avtomobila in tako omogočile zmanjšanje porabe in doseganje hitrosti do 160 km/h.

Oktobra 1965, leto po predstavitvi modela DS Pallas v letu 1964, je izšel novi DS z zmogljivejšim motorjem z gibno prostornino 2175 cm3, ki je razvil 109 KM in končno hitrost 175 km/h! Poleg avtomobila DS 19, ki je bil naprodaj od leta 1955 in je v tej definiciji postavil zgled v svojem razredu gibne prostornine, je katalog torej obogatil še DS 21. Leto 1967 je DS prineslo nov obraz. Poleg te estetske prenove, ki je bila soglasno pozitivno sprejeta, je avtomobil predstavil nekatere novosti tudi na področju varnosti. Izvedenke višjega razreda Prestige, Pallas in Cabriolet so bile namreč opremljene s slavnimi smernimi dodatnimi žarometi. DS je odtlej osvetlil notranjost ovinka, še preden je zapeljal vanj!

Potem ko so septembra 1968 uvedli črno armaturno ploščo in je DS 19 nadomestil DS 20, je leto 1969 zaznamovala uvedba povsem prenovljene armaturne plošče s tremi velikimi okroglimi merilniki in vizirjem, ki se je raztezal po vsej dolžini. Toda leto 1969 je bilo tudi in predvsem leto izjemne prenove mehanske vsebine avtomobila. Motor avtomobila DS 21 z 2175 cm3 gibne prostornine je imel odslej elektronsko krmiljeno vbrizgavanje bencina in je lahko razvil 139 KM ter dosegel končno hitrost 185 km/h.

DS je tako ubranil in še bolje utrdil svoj položaj v primerjavi s tekmeci in je bil, bolj kot kadarkoli prej, avtomobil brez primere na vseh področjih.

KABRIOLET DS, ŠTIRJE SEDEŽI NA PROSTEM

Karoserist Henri Chapron, ki je bil zadolžen za zasnovo DS Prestige in je v svoji delavnici izdeloval kabriolete na osnovi avtomobilov DS od oktobra 1958, je bil zadolžen za izdelavo študije ter realizacijo tovarniško izdelanega kabrioleta DS. Pripravil je tri prototipe in sledila je predstavitev na pariškem avtomobilskem salonu oktobra 1960. Še zlasti dodelana verzija tega avtomobila s prečiščenimi linijami je imela v celoti usnjene notranje obloge ter od avgusta 1964 tudi značilne elemente avtomobila DS Pallas, kot so bili dodatni žarometi in posebni okrasni pokrovi koles.

Kabriolet DS, izdelek višjega razreda, je bil naprodaj po skoraj dvakratni ceni limuzinske izvedenke DS in še dandanes ostaja neizogiben zgled avtomobilske estetike in prefinjenosti.DSC_0001

DS PALLAS, PRESTIŽ IN ODLIČNOST

Oktobra 1964 je na pariškem avtomobilskem salonu novi DS Pallas predstavil raven opreme, ki je dotlej ni ponudil še noben francoski avtomobil serijske izdelave. Od ostalih avtomobilov DS se je izvedenka ločila po skrbno dodelani in zelo prestižni opremi, med drugim po kromanih letvicah, posebnih dekorativnih dodatkih, posebnih zadnjih lučeh s kromano obrobo ter dodatnih žarometih.

Sedeži te izvedenke so bili debelejši in sprednja naslonjala višja. Za doplačilo so bile na voljo še ekskluzivne usnjene notranje obloge. DS Pallas je bil na voljo v enakih barvnih odtenkih kot ostali avtomobili DS, vendar je bil po naročilu lahko pobarvan tudi v kovinske barve, na voljo izključno zanj.

PREDSEDNIŠKI DS, NAJDALJŠI V SVOJEM OBDOBJU

V uradu predsednika Francoske republike so se odločili zamenjati svojo limuzino, ki jo je na osnovi avtomobila Traction Avant leta 1955 izdelal karoserist Franay, zato so naročili predsedniški avtomobil, ki naj bi bil v Elizejsko palačo dostavljen 14. novembra 1968. V seznamu tehničnih specifikacij je pisalo, da mora biti daljši od lincolna, ki ga je takrat uporabljal predsednik Združenih držav. Ta edinstveni DS, ki ga je skonsturiral in izdelal karoserist Henri Chapron, je meril 6,53 metra in v njem je bila vgrajena najprestižnejša oprema: izbočena nagnjena predelna stena, notranje obloge iz kostanjevo rjavega usnja, dvižni sedež za tolmača, električno pomična stekla, klimatska naprava, neposredna in posredna osvetlitev, interfon ter minibar.

  1. LETA, ČAS ZRELOSTI

V letih 1970 in 1971 so bile spremembe avtomobila DS usmerjene zlasti v njegov prenos moči. Septembra 1970 so tako vanj serijsko začeli vgrajevati ročno krmiljen menjalnik s petimi prestavami namesto dotedanjih štirih, leto kasneje pa tristopenjski samodejni menjalnik znamke Borg-Warner. Preden se je julija 1975 po 20 letih izjemne kariere poslovil, je DS doživel še zadnjo razvojno spremembo. DS 21 je tako septembra 1972 nasledil DS 23. Ta zadnji model je imel motor z 2347 cm3 gibne prostornine in elektronskim vbrizgavanjem bencina, ki je razvil 141 KM in dosegel največjo hitrost skoraj 190 km/h.

OD DS DO NJEGOVEGA NASLEDNIKA SM

SM, ki je bil premierno predstavljen marca 1970 na avtomobilskem salonu v Ženevi, se je izkazal kot dostojen naslednik avtomobila DS.

Študije, ki so privedle do tega velikega osebnega avtomobila, so bile sicer opravljene na osnovi avtomobilov DS, ki so bili za to priložnost podvrženi predelavam. Razen šestvaljnega V motorja ima v sebi celoten DNK svojega predhodnika, tako s tehničnega vidika kot z vidika opreme, udobja, dodelave ter dinamičnih lastnosti. Prestižen in stilsko edinstven avtomobil ni nič več in nič manj kot rezultat idej, ki so oblikovale znamko DS.

DSC_0004

2015, LANSIRANJE ZNAMKE DS

DS, ki je uradno postala tržna znamka 1. junija 2014, jasno kaže svojo ambicijo: francoski avtomobil želi ponovno popeljati med znamke višjega razreda. DS ohranja vrednote inovativnosti in prepoznavnosti, ki jih je podedovala od avtomobila DS iz leta 1955. Ponudba DS, ki je bila zasnovan za kupce, ki se želijo izraziti, obsega vozila DS 3, DS 3 CABRIO, DS 4, DS 5, DS 5LS* in DS 6*. V letu svojega lansiranja 2015 znamka proslavlja 60-letnico prvotnega modela DS in je na avtomobilskem salonu v Ženevi razkrila svoj podpis “DS AUTOMOBILES, SPIRIT OF AVANT-GARDE”, ki izraža stanje duha znamke DS. Ob tej priložnosti je bil predstavljen tudi novi DS 5. Slednji bo ustoličil podobo znamke prek novega prednjega dela, tehnološke opreme, prefinjenosti ter zmogljivih in učinkovitih motorjev.

*Naprodaj samo v Kitajski

DIVINE DS, PREBLISK PRIHODNOSTI

Avtomobil DIVINE DS, ki je bil predstavljen na pariškem avtomobilskem salonu septembra 2014, je esenca tržne znamke DS in njene bodočnosti. Ta manifest stila povezuje prefinjenost s tehnologijo, saj bo znamka DS vedno pomenila avantgardo na področju oblikovanja, tehnološki izdelek in avtomobil, ki bo prepoznaven po svojem nadpovprečnem voznem udobju, prefinjenosti do sleherne najmanjše podrobnosti ter plemenitih materialih.

Zgodovina DS se nadaljuje!