Če se sprašujete kaj za vraga je to, potem v zadnjem obdobju niste obiskali avtomobilskega salona in prav tako ne razmišljate o nakupu novega jeklenega konjička. Menim pa, da vam lahko tale razlaga prihrani kakšen obarvan las.

Regulativi EU 2019/2144 je bistroumna bruseljska dokumentacija, v kateri so fantje v oblekah predpostavili, da bi bilo precej smiselno v avtomobilih imeti opozorila o prekoračitvi hitrosti. Seveda je to v teoriji precej preprosto natipkati v dokument, medtem ko se v praksi vsi skupaj praskamo po glavi. Vključno s proizvajalci avtomobilov, presojevalcev skladnosti ter kupcev.

S tem ”tehničnim” ukrepom naj bi zmanjšali število smrtnih žrtev. Gre za neke vrste nadgradnjo obstoječih sistemov za prepoznavo omejitev hitrosti, ki naj bi voznika opozarjala z zvočnim signalom oziroma tudi z vibracijami. Vse lepo in prav, dokler ne pridemo do dela, kjer je navedeno, da je ta ”varnostni pripomoček” možno izklopiti. ISA je mednarodna kratica za to reč, in pomeni Intelligent Safety Assistent.

Skratka, toliko pompa za prazen nič. Proizvajalci so teorijo kaj hitro pretopili v prakso in od poletja 2023 boste v salonih našli samo še ”kričeče” avtomobile. Kot že rečeno, je vso to kramo moč izklopiti, a so pristopi zelo različni. Mnoge znamke so izklop zakopale globoko v podmenije osrednjega multimedijskega sistema na dotik. Če sprašujete, koliko časa traja, je odgovor … traja.

Mazda je uporabila precej pragmatičen pristop, in sicer so na levo stran od volana namestili fizični gumb, ki opozorila utiša. Pri tem pa vsi ostali sistemi nemoteno delujejo, kar ni pravilo pri ostalih proizvajalcih avtomobilov.

Da smo si na jasnem, se strinjam z razumnejšo vožnjo ter izboljšanjem statistike smrtnih žrtev, vendar sem skeptičen glede doseganja tega. Vsaj ne na tak način. Vsi šoferji bodo naredili enako. Nekateri bodo med tem početjem še bolj razjarjeni, ko se bodo kopali v menijih osrednjega ekrana. Dejstvo je, da je direktiva preveč splošna, saj v večini primerov to opozarjanje ne deluje pravilo. Ali mislite, da pozna slovensko pravilo razveljavitve omejitve hitrosti po prevoženem križišču? Podobno je še s prebiranjem znakov, saj velikokrat kamera prebere hitrost počasnejšega tovornjaka na avtocesti in potem začne sistem opozarjati, da vozite prehitro …

Izzivov bo še veliko, če bo stvar seveda uspela. Zdi pa se mi, da je vzgoja začne doma, potem nadaljuje v osnovni šoli ter izpili tekom ur učenja vožnje. Teh bi denimo bilo lahko več, ne pa da v roke dobimo prej kot se barista usposobi za delo v Starbucksu. Vprašajte Google, če ne verjamete.

In ko enkrat razumemo tveganja, potem lahko občasno tudi okusimo prvinskost vožnje, ki jo takšna Mazda še ponuja. Odličen atmosferski motor, ki se pusti priganjati v obrate. Kirurško natančen menjalnik obudi nekoč vsakdanje šofersko opravilo, medtem ko direktnost volana v vas prebudi hobi motošportnega dirkača. Škoda, da se vsa strast zgublja z omejevanjem. Vse za vašo varnost, tako ameriško, tako prežvečeno …

Specifikacije – Mazda 3 Hatchback e-Skyactiv G 150 Exclusive Line

Vrsta motorja: Bencinski
Prostornina motorja: 1.998 ccm
Moč motorja: 110 kW (150 KM) pri 6.000 vrt./min
Navor: 213 Nm pri 4.000 vrt./min
Menjalnik: ročni, 6-stopenjski
Pogon: sprednji pogon
Največja hitrost: 206 km/h
Pospešek: 9,1 s
Poraba na testu: 7,3 l/100 km
Posoda za gorivo: 51 l
Mere vozila: 4.660 mm x 1.795 mm x 1.435 mm
Medosna razdalja: 2.725 mm
Masa vozila: 1.349 kg
Prostornina prtljažnika: 330 l
Cena osnovnega modela: 28.990 €
Cena testnega modela: 31.160 €