Naj vas ljubka žival z naslovne fotografije nikar ne zavede. Kune so največji sovražnik nemških lastnikov vozil, saj pogosto zaidejo pod motorni pokrov, kjer zgrizejo cevi hladilnega sistema, kable električne napeljave in s tem na letni ravni povzročijo za več deset milijonov materialne škode.

Po podatkih nemškega kluba ADAC so kune v letu 2012 povzročile nevšečnosti 233.000 voznikom, nastala škoda pa je ocenjena na 64 milijonov evrov. Med leti 2010 in 2014 so kune ustvarile za več kot 300 milijonov evrov škode na 1,1 milijona vozilih.  Če pogledamo priloženo tabelo opazimo, da so kune tretja najpogosteje prijavljena škoda, za počenim stekom ter zbito divjadjo.

Zaradi spretnega glodanja kun, je ADAC od leta 1998 priskočil kar 14.000-krat na pomoč voznikom z nedelujočim vozilom. Veliko je še primerov, ki niso za pomoč poklicali ADAC. V okolici Stuttgarta predstavljajo kune zelo velik problem, saj se lotijo in uničijo vsak tretji parkiran avtomobil.adac-1


Mala žival, velik problem!

Kune rade ”grickajo” gume in plastične mase. Najpogostejše žrtve noro ostrih zob so žice vžigalne tuljave, cevi hladilne tekočine, cevi tekočine za pranje stekel in žarometov, razni gumirani deli na vzmetenju in osi, gume na krmilnem mehanizmu, izolacija in drugi protihrupni materiali. Čeprav ADAC pravi, da še niso imeli primerov zgrizenih zavornih cevi ali pnevmatik, je kuna vseeno zmožna s svojim grižljajem popolnoma uničiti avtomobil.

Zaradi glodanja gumiranih delov podvozja se poveča možnost vdora vode in umazanije v zglob, ki se posledično sčasoma uniči. Prekinjena cev za hladilno tekočino lahko povzroči pregretje motorja, uničenje glave motorja – stvari, ki potencialno vodijo do visokih stroškov popravila.

Trenutni problem pa so hibridna in električna vozila, ki imajo izdatno električno napeljavo. Popravilo oziroma zamenjava kablov je zapletena in draga, v najslabšem primeru, pa lahko kuna s svojim ”grickanjem” avtomobil zažge. Najslabši del te zgodbe pa je, da zavarovalnice ne krijejo celotno nastale škode, ampak le del, ki ga je uničila kuna. Z drugimi besedami, v primeru, da kuna pregrize cev za hladilno tekočino in raznese glavo motorja, zavarovalnica krije le strošek zamenjave cevi za hladilno tekočino.


kuna

Zakaj kune jezijo lastnike?

ADAC navaja, da so kune v Nemčiji leta 1950 že skoraj izumrle, saj so jih ljudje lovili za dragocena krzna. Toda zdaj je število kun doseglo višek, saj so se iz južnega dela, razširile po celi Nemčiji. Še več, prilagodile so se celo na življenje v mestih.

Kune se zatečejo v predel motorja, ker je tam toplo in varno oziroma jih tja privede vonj urina ali blata drugih kun. Ko so enkrat notri, se zapodijo v cevi in žice, da si naredijo prostor zase ali pa jih grizejo le za zabavo. Prav tako pod motorjem urinirajo in puščajo ugrize v plastiki in gumi, saj s tem označijo svoje ozemlje.

Najhujši naval kun na avtomobile nastopi v začetku poletja, ko je čas parjenja. Takrat kune izdatno markirajo svoj prostor z odtrganimi kabli in cevmi.kuna-2

Je početje možno preprečiti? 

Avtomobilski proizvajalci so izvedeli vrste raziskav, kako bi lahko preprečili kunam vstop v predel motorja. Preizkušali so razno razne testne metode, da bi ohranili avtomobile varne pred kunami, vključno z uporabo močnejše in debelejše plastike za zaščito cevi in kablov, popolnega zaprtja motornega prostora, uporabo visokofrekvenčnega oddajnika – motilca in elektrošoka.

Druge metode za zaščito vozila so tudi uporaba prepletenih kablov v stilu mreže, s katerimi se ustvari nestabilno dno, ki ga kune sovražijo. Ena izmed opcij je čiščenje motorja z dlakami kune, da se z njimi označi teritorij navidezne druge kune.

Vsi ti poskusi delujejo le nekaj časa, noben pa ni dolgotrajen. Težava je, da se kune precej hitro privadijo na nova stanja, saj so Nemci poskusili kune ugnati še s starimi legendami, kot so nastavljanje pasjih dlak, urina, naftalina, česna in celo človeških iztrebkov pod motorni pokrov. A vse zaman, saj se kuna hitro navadi na spremembe.

Nemci, ki veljajo za ene boljših inženirjev imajo torej velik problem brez prave rešitve. Nemška zavarovalnica lastnike vozil opozarja takole: Vsak voznik mora pričakovati, da se nekega jutra avtomobil ne bo zagnal zaradi povzročene škode kune. Zoprno, vendar učinkovita sredstva zoper kune ne obstajajo. Edina stvar, ki resnično pomaga je dostojno zavarovanje vozila.

Vir: Jalopnik, ADAC, GVD