Letos praznujejo 80. rojstni dan kar trije izjemni klasični modeli znamke Škoda: Superb, Rapid in Popular (na sliki od leve proti desni). Privlačna trojica je bila leta 1934 temelj, s katerega se je znamka Škoda v 30. letih prejšnjega stoletja povzpela med najbolje prodajane znamke na domačem češkoslovaškem trgu in med najbolj priznane avtomobilske znamke v Evropi.  Vozila so v tedanjem času postavljala standarde na področju tehnike, dizajna  ter razmerja med ceno in vrednostjo. 

Tovarna Škoda je v razponu le nekaj mesecev predstavila tri vozila – to je bila takrat prava modelska ofenziva. Novi modeli iz Mlade Boleslav so navduševali z novimi konstrukcijskimi rešitvami: namesto okvirja v obliki lestve, ki se je uporabljal do takrat, so imeli vsi trije modeli vgrajen sodoben osrednji okvir iz cevi. Poleg tega je Škoda uvedla posamične kolesne obese, leta 1937 pa so začeli uporabljati tudi sodobne motorje OHV z zgoraj ležečimi ventili. Trojica vozil je znamki Škoda dala velik zagon. Že leta 1936 je bila znamka z okrog 3.000 prodanimi vozili prvič številka ena v tedanji Češkoslovaški. Poleg tega je Škoda beležila tudi zavidanja vredne uspehe z izvozom vozil.

Škoda Popular: prodajna uspešnica


Škoda Popular: prodajna uspešnica iz Mlade Boleslav, ki je bil premierno predstavljen februarja 1934, je bil prvi Škodin model, ki je poleg številčne oznake dobil tudi lastno ime. In ime Popular je dejansko izražalo bistveno lastnost vozila. Lahki in cenovni dostopni model je postal izjemno popularen avto, s katerem so se uresničile težko pričakovane sanje širokih ljudskih množic oz. sanje o pravem ‘avtomobilu za ljudstvo’. Štirisedežni avtomobil ni bil v prodaji samo kot limuzina, pač pa tudi kot dvovratni ‘tudor’ in kot polkabriolet, obstajali pa sta tudi dvosedežna roadster izvedba in različica dostavnega vozila.

Ko je mali dvovratni avto prišel na trg, je bil v izvedbi Škoda 418 Popular opremljen z »18-konjskim« motorjem s prostornino 903 cm3. Še istega leta je (v različici Škoda 420 Popular) sledil večji štirivaljni motor z gibno prostornino 995 cm3 in močjo »20 KM«.

Leta 1937 je potem model dobil nov štirivaljni motor s »27 KM« in sodobnim krmiljenjem ventilov tipa OHV (Škoda Popular OHV). Njegova največja hitrost je znašala spoštljivih 100 km/h. Leta 1938 je sledil Škoda Popular 1100 OHV z gibno prostornino 1.089 cm3 in močjo »30 KM«, leta 1940 pa potem še Škoda Popular 1101 z »32 KM« ter številne druge izvedbe motorjev. Škoda Popular je hitro postal najbolje prodajani avto v tedanji Češkoslovaški. Skupno je Škoda v letih od 1934 do 1946 prodala več kot 20.000 primerkov modela Popular, od tega zavidljivih 6.000 v okrog 50 državah zunaj Češkoslovaške. Malega avtomobila niso izvažali samo na evropske trge, pač pa tudi v čezmorske države, med drugim na Kitajsko, v Indijo ter na afriške in južnoameriške trge. Pomemben razlog za veliko priljubljenost Popularja je bila njegova visoka zanesljivost.


S številnimi vzdržljivostnimi preizkušnjami je Škoda podkrepila sloves tega vozila kot izjemno robustnega in vsestranskega predstavnika svojega kova. Maja 1934 se je sedem mladih ljudi s Škodo Popularjem odpravila na pot od Prage do Kalkute. Približno 11.000 kilometrov dolgo pot so prevozili brez tehničnih izpadov. V Škodinem muzeju v Mladi Boleslav so danes na ogled originalne fotografije s tega potovanja. Sledile so še druge vožnje, ki so potrjevale zanesljivost vozila, med drugim leta 1936 potovanje zakoncev Elstner po ZDA in Mehiki; pod sloganom ‘100 dni v malem avtomobilu’ sta s Škodo Popularjem prevozila skoraj 25.000 kilometrov.

Popular pa je svoje vrline dokazoval tudi na stezah za rally. Januarja 1936 sta se Zdeněk Pohl in Jaroslav Hausman z dvosedežnim modelom Popular Sport v roadster izvedbi udeležila znamenitega rallyja Monte Carlo. Popular se je takoj uvrstil na drugo mesto v svojem prostorninskem razredu, v skupni razvrstitvi pa je bil dvanajsti. Uspeh na rallyju je opogumil Škodo, da je pod imenom Popular Sport ‘Monte Carlo’ predstavila izrazito športne modele. V letih od 1936 do 1938 so jih izdelali 70, in sicer v roadster izvedbi ali kot aerodinamični coupé. Eden teh primerkov je danes v zbirki Škodinega muzeja.

Superb,_Rapid_Popular wp

Škoda Rapid: uspešen v srednjem razredu

Tudi novi Škoda Rapid je bil premierno predstavljen leta 1934. Kot večji brat modela Popular je bil Škoda Rapid novo vozilo srednjega razreda. Pod pokrovom je imel vgrajen štirivaljni motor z gibno prostornino 1.195 cm3 in močjo »26 KM«. Vozila iz prve serije so bila na voljo kot dvovratni ‘tudor’, štirivratna limuzina in dvovratni polkabriolet. Največ je bilo izdelanih različic z motorjem s prostornino 1.386 cm3, najmočnejši model, ki so ga izdelovali do leta 1947, pa je imel prostornino 2.198 cm3. Skupno je Škoda prodala skoraj 7.000 Rapidov.

Tudi Škoda Rapid je svoje zmogljivosti med drugim dokazoval na različnih vzdržljivostnih preizkušnjah. Leta 1936 je Břetislav Proházka, tedanji direktor češkoslovaškega avtomobilskega kluba, s prijateljem Kubiasom v Škodi Rapidu v samo 97 dneh obkrožil Zemljo. Dvojico je pot vodila preko Rusije in Perzije, skozi indijsko puščavo, potem sta prečkala Kitajsko in Japonsko ter se z ladjo peljala v ZDA. Z ladjo sta potovala tudi iz New Yorka v Evropo. Čez celino pa sta se z Rapidom na lastni osi pripeljala nazaj domov.

Poleti 1938 je skupaj s Popularjem 1100 OHV premiero doživel tudi novi Škoda Rapid 1500 OHV. Avto je imel vgrajen štirivaljni motor z gibno prostornino 1.558 cm3 in močjo »42 KM«.

Škoda Superb: avtomobilsko razkošje

S predstavitvijo Škode 640 Superba je tovarna konec leta 1934 veličastno zaznamovala zaključek pestrega leta. Serijska proizvodnja je stekla marca 1935. Od tedaj naprej je ime Superb veljalo kot sinonim za vozila najvišjega razreda iz Mlade Boleslav.Do leta 1949 so za civilni trg skupno izdelali 600 primerkov Škode Superba. Najbolje prodajana različica je bila štirivratna limuzina s šestimi stranskimi stekli. Poleg nje sta bila v ponudbi še navadna štirivratna limuzina in kabriolet. 5,50 metra dolgega Škodo 640 Superba je poganjal »55-konjski« vrstni šestvaljni motor z gibno prostornino 2.492 cm3, ki je bil kombiniran s sodobnim 4-stopenjskim menjalnikom. Zadnja prema je bila opremljena s prečnimi listnimi vzmetmi, zato so potniki lahko uživali v udobni vožnji. Poleg tega je imel Superb kot prvi Škodin model vgrajen hidravlični zavorni sistem.

Krmiljenje ventilov tipa OHV so od leta 1938 naprej vgrajevali tudi v Superba. Posodobljeni Superb 3000 je imel vgrajen vrstni šestvaljni motor z močjo »80 KM«, največja hitrost je znašala 120 km/h. Za njim je sledil še Škoda Superb 4000 z motorjem z gibno prostornino 3.991 cm3.