Minilo je pol stoletja odkar je Subaru prvič namestil motor z vodoravno zasnovo v enega izmed svojih modelov.

Subaru je že od nekdaj neobičajna znamka vozil in enako velja za njihove motorje. Bati pri motorju Boxer so razporejeni vodoravno na vsaki strani motorne gredi pod kotom 180°, zaradi česar drug drugemu predstavljajo protiutež pri delovanju. S tem močno zmanjšujejo tresljaje, tek motorja pa je miren in uglajen, ne glede na frekvenco vrtljajev motorja. Motorji so tako krajši in lažji od običajnih vrstnih motorjev, hkrati pa so enakomerno uravnoteženi, imajo znatno nižje težišče, kar pozitivno vpliva na vozne lastnosti vozila.

Verjetno vse te lastnosti niso pomenile bistvene prednosti prvemu dvovratnemu modelu s 40 kilovati moči, a so se izkazale v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so za volan sedli McRae, Solberg in Makinen. A žal tudi tukaj ni šlo brez pomanjkljivosti. Motorji so po zasnovi široki, tako široki, da so se raztezali med obema nosilcema vzmetenja. Zaradi dvojne zasnove je v primerjavi z običajnim agregatom bistveno več sestavnih delov, med drugim so tu dvojna glava, dva izpušna kolektorja in izpuha. Nikakor ne smemo pozabiti niti na neslavno ropotanje valjev, saj je motor glasno ropotal, dokler se niso valji segreli in zmanjšali odstopanja.

Ker gre še vedno za zgodovinski dosežek, ki je po eni strani spremenil tok avtomobilske industrije, je tukaj nekaj največjih draguljev.

capture-boxer

Začetnik: Subaru 1000

Subarujev Boxer je svojo pot začel v avionih lastnika Fuji Heavy Industries (FHI). Zaradi majhnih vibracij so letala postala idealna za frontalne manevre in niso pretirano tresle letalske strukture. Koncept motorja so za avtomobilsko industrijo prvič priredili leta 1966 za kompaktni model Subaru 1000. Majhna dvovratna limuzina z litrskim štirivaljnim agregatom in 40 kilovati moči je bila takrat čudo tehnike. Nekaj let kasneje so v enako karoserijo namestili agregat z 49 kilovati moči in model poimenovali 1000 SS.

FHI je leta 1917 ustanovil Chikuhei Nakajima, japonski inženir, ki je ustvaril podjetje za izdelavo letal. Leta 1945 se je podjetje usmerilo v proizvodnjo civilnega blaga in preimenovalo v Fuji Sangyo Company. Leta 1953 se je 5 od 12 podjetih odcepilo od Fuji Sangyo Co. in ustvarilo Fuji Heavy Industries. Znamka Subaru je z delovanjem začela leta 1958, ko so predstavili prvo mini vozilo Subaru 360.

V teh dneh je v medije prišla novica, da se bo matična družba FHI preimenovala v Subaru Corporation. Še ta mesec se bodo zbrali delničarji in odločali o novem imenu, ki bo ob pozitivnem glasovanju spremenjen 1. aprila prihodnje leto, ravno ob stoletnici obstoja družbe FHI.

subaru_boxer_02

Divjak: serija EJ

Motorji iz serije EJ so na višku Subarujeve veličine navdušili marsikoga. Leta 1989 je japonski proizvajalec predstavil motor EJ s 16 ventili v različnih kapacitetah. Veljal je za izjemno prilagodljiv motor, ki je lahko razvil manj kot 100 ”konjskih moči” ali pa se je znašel v nabritih avtih z več kot 300 ”konjskimi močmi”. S pomočjo ekstremnih turbin je svoje mesto našel v legendarni Imprezi, kjer je EJ20 v devedesetih letih razvil vse do 350 ”konjskih moči” in se brez težav kosal z izzivi.

Različica WRC z dvolitrskim motorjem EJ207 je v svetovnem reli prvenstvu sodelovala med leti 1998 in 2008, še danes pa prav takšen motor lahko najdemo pri zasebnih kupcih, ki ga priganjajo po raznih gozdovih in puščavah širom sveta.subaru_boxer_03

Alternativa: Boxer dizel

Subaru je na letni ravni prodal okoli 600.000 vozil z bencinski Boxer agregatom, a ocenil, da je čas za razvoj dizelskega agregata Boxer, ki bo iskal kupce na stari celini. Kljub temu, da so bili obeti o prodajnih številkah pesimistični, je Subaru predstavil prvi dizelski motor z vodoravno – nasprotno zasnovo na svetu, ki poganja osebno vozilo.

Običajno je dizelski motor veliko večji in težji od bencinskega, saj zahteva robustnejšo zasnovo in močnejši motorni blok. Boxer je že od samega začetka zasnovan zelo robustno, a ga v bencinski različici pesti visoka povprečna poraba, zato so obstoječi bencinski dvolitrski motor z valji premera 92,0 mm in hodom 75,0 mm predelali v dizelski motor, ki ima tako premer kot hod valja 86,0 mm.

subaru forester ts

Vrnitev: FB

Neverjetno, leta 2010 je luč sveta ugledal šele tretji povsem novi motor Boxer v Subarujevi zgodovini in prvi po 20 letih. S pomočjo dvojne odmične gredi v glavi motorja DOHC, daljšim hodom za boljše izgorevanje v zgorevalni komori, verižnim pogonom odmične gredi in spremenljivim časom odpiranja ventilov, je motor s kodnim imenom FB svoje mesto našel v modelih Outback in XV. Kasneje so razvili motor FA, ki je bistveno izboljšana različica motorja FB in prinaša 147 kilovatov moči ter je nameščena v model BRZ.

003-2016-subaru-brz-series-hyperblue-quick-spin-1