Kupiti novo ali popraviti staro?

Dilema, ki ima veliko zagovornikov pa tudi mnogo nasprotnikov. Kupiti novo ali popraviti staro glavo motorja? Dokler je z glavo vse v redu, nanjo niti ne pomislimo. In niti ne pomislimo, da gre za enega najbolj kompleksnih in zapletenih delov motorja. Hkrati pa tudi močno obremenjenih. Stalne eksplozije in velika temperaturna nihanja imajo z leti delovanja uničujoče posledice. Pri nekaterih motorjih pa je to celo dobro poznana »tovarniška hiba«, najšibkejši člen sicer odličnega motorja, kar vam šele v zaupnem pogovoru razkrijejo izkušeni avtomehaniki.

Glava s svojim delovanjem skrbi za pretok hladnega zraka, vročih izpušnih plinov, gorivne mešanice, hladilne tekočine in olja. Vse to skozi zapleten sistem kanalov, izvrtin in ventilov (krajši ali daljši videoposnetek). Odlitek aluminijeve zlitine katere notranjost zgleda kot kraška jama! V njej se pretakata tako vroče motorno olje kot hladilna tekočina. In največji problem je, če se zaradi nekega razloga, ponavadi pregrevanja ali pa le zaradi utrujenosti materiala, zgodi tisto najhujše. Glava preprosto začne pokati. In sistemi kanalov kar naenkrat med seboj niso več ločeni. Zgodi se lahko marsikaj. Lahko hladilna tekočina vdre v olje ali pa v hladilni sistem začne siliti kompresijski nadtlak. Hladilni sistem se začne napihovati in končno začnejo pokati tudi cevi. »Voda« v olju ali izguba hladilne tekočine je seveda skrajni opomnik za resno popravilo. Če smo še dovolj zgodni!

glava prerez

Sicer je (pre)velik tlak v hladilnem sistemu lahko tudi »le« posledica  »prebitega« tesnila med glavo in blokom motorja. V tem primeru je potrebna le zamenjava tesnila (enake debeline, kljub brušenju, kot je zmotno mnenje mnogih). Nujno je seveda tudi brušenje, oziroma izravnava površine glave, saj se zaradi temperaturnih sprememb glava ponavadi za malenkost zvije (kar ima lahko za posledico tudi prebijanje tesnila). Tako popravila niti ni tako drago, kot bi si mogoče mislili. Razen dejstva, da je treba razdreti polovico motorja in ponavadi pri tem zamenjati tudi nekaj vitalnih delov, kot so zobati jermeni in črpalka hladilne tekočine… Brušenje pa za deset evrov lahko opravi tudi marsikateri kovinostrugar v bližnji okolici.

Rabljena glava ali nov motor?

Veliko večji problem se pojavi, ko je glava počena. Le na enem delu ali na večih delih. Ponavadi se razpoke pojavijo na najtanjših delih, med ventiloma (ventili) torej. Izključeni pa niso niti drugi predeli. Če je z avtomobilom in motorjem načeloma seveda vse v redu naslednja dilema nastane med odločitvijo kupiti novo ali popraviti staro. Prva misel je najbrž največji strokovnjak, pooblaščeni trgovec in serviser. A na to možnost zelo hitro pozabimo, saj vrednost (nove) glave lahko (celo za večkrat!) preseže vrednost celotnega, praviloma starejšega avtomobila.

Naslednja misel je rabljena glava. Ponavadi jih ravno za takšen naš model ni prav veliko, saj so vse rabljene v podobnem stanju. Prikrita tovarniška napaka, pač! Kako torej vedeti, da je ravno ta cela. Pa še cena rabljene glave se lahko giblje v okvirih popravljene, kot se izkaže na koncu.IMG_a2665

Naslednja ideja je (skoraj za enako vsoto denarja) celoten, seveda delujoč motor. A kako to preveriti, saj takšni ponavadi niso več v avtomobilu, ki so ga poganjali. Zaupati besedi preprodajalca, ki je avtomobil dobil v »voznem« stanju pa je tudi vprašljivo. Lahko poiščete tudi v celoti obnovljen motor, ki ga ponujajo na internetu in je lahko, zanimivo, za polovico cenejši kot samo nova glava pri pooblaščenem prodajalcu… Skratka, iskanje prave rešitve lahko pripelje do še večje dileme!

A ker ima avtomobil svojo vrednost le, če deluje, mora odločitev pasti hitro. In v času, ko se Evropa spopada z recesijo in prodaja novih avtomobilov upada, je logično, da se tudi vozni park stara. Popravilo starejših zopet postaja bolj smiselno. Popravilo, torej! Kljub dejstvu, da jih kar nekaj temu nasprotuje.

Kje in kako do strokovnjaka za popravilo?

Za popravilo glave motorja je treba poiskati pravega strokovnjaka. Seveda, s primerno ceno in kakovostno uslugo. In kako to vedeti? Kakorkoli se sliši staromodno, še vedno je najbolj zanesljiva tista informacija, ki je preverjena na lastni koži. Verjetno traja malce dlje, vendar je najbolj zanesljiva!

V dobi interneta je seveda marsikaj lažje. A kaj, ko tudi to traja. Pa še potem ne veš, če je res to tisto pravo! Tudi po forumih se bijejo prave bitke kaj je prav in kaj narobe. »Strokovnjaki« z vseh področij se ukvarjajo z vsem in delijo nasvete. In za kaj naj se potem navadni smrtnik odloči…. Ja, včasih je res težko, če ne celo nemogoče, ločiti seme od plev!IMG_2862

Malo iz radovednosti in malo iz trme smo se odločili za popravilo. Počeno aluminijasto glavo je treba torej najprej zavariti. To je pripeljalo v zagrebški predel Lučko, kjer se družinsko podjetje Čukman že preko 30 let ukvarja z varjenjem specialnih materialov. Specializirali pa so se tudi za popravila motornih glav, od najmanjših pa vse do traktorskih, kamionskih ali ladijskih motorjev. In da ne bi zopet le teoretizirali smo za praktični primer izbrali kar precej načeto glavo Volkswagnovega dizelskega petvaljnika. Razpokano kot rešeto na precej delih.

Seveda bi lahko dobili tudi povsem novo glavo velikega španskega proizvajalca AMC in to za približno dvojno ceno popravila, kar pa je še vedno vsaj nekajkrat ceneje kot nova z originalno oznako proizvajalca avtomobila!

Postopek popravila (obnove) glave motorja

Najprej je treba odstraniti vse privite dele in glavo očistiti vseh umazanij. Čistila in kislinska obdelava z olji in ostanki izgorevanja opravijo svoje. Potem je potrebno poiskati in določiti počena mesta. Obstaja sicer možnost rentgenskega pregleda, ki pa ne da vedno želenih rezultatov. Bolj primeren je preskus v vodni kopeli segreti na prek 70 stopinj Celzija. V glavi zatesnijo vse odprtine in vanjo pod tlakom do 8 barov spustijo stisnjen zrak. Potopljena v vročo tekočino do zgornjega roba hitro začne spuščati mehurčke na morebitnih razpokah. Tudi na tistih delih, ki morda niso vidni s prostim očesom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Potem odstranijo ventile, jeklene sedeže ventilov in morebitne druge vstavke kot so na primer predkomore pri dizelskih motorjih. Sledi izrezovanje počenih predelov, vse do trdnega materiala. Tako razrezana glava sicer zgleda grozljivo in ob pogledu nanjo bi marsikdo podvomil, da bo sploh še kdaj delovala. Ampak izkušeni varilci potem opravijo svoje delo in s pazljivim dodajanjem materiala zapolnijo vse vrzeli. Postopek varjenje je nekakšna poslovna skrivnost in o tem delu raje ne govorijo. Razumljivo!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Priprava glave in sestavljanje v delujoč produkt

Sledi strojna obdelava, rezkanje, vrtanje in priprava za nove vstavke. Smiselno je namreč vstaviti nove sedeže ventilov in tudi zamenjati ventile. Pri vsem skupaj ventil namreč stane okoli 5 evrov. Vstavijo tudi nova vodila ventilov in tesnila. Mimogrede, zato se lahko poraba olja starega motorja drastično zniža! Po ponovnem preskusu tesnosti v vodni kopeli in pod visokim tlakom gre zavarjena in strojno obdelana glava z novimi vstavki na končno »brušenje«, oziroma poravnavo.

Glavo z jeklenimi vstavki brusijo s »kamnom«, brez jeklenih dodatkov pa gre na rezkanje. Gre seveda le za nekaj mikronske dimenzije zato je mnogokrat zmotno mnenje, da je zaradi tega treba prilagajati debelino tesnila. Tesnilo je natančno takšno kot je bilo pri originalni vgradnji (oznaka na robu tesnila). To je povezano tudi z vgradnjo ventilov (in novih sedežev), ki so seveda (novi) vgrajeni na tovarniško določeno globino in (tudi) s tem povezanim kompresijskim razmerjem. Pri tako obdelani glavi je priporočljivo tudi ponovno »uležajiti« odmično gred.

Zaradi »zvite« glave je namreč tudi vrtenje odmične gredi lahko oteženo. Poravnajo tudi zgornji del, kamor je nameščen pokrov glave. Sledi še končno pranje, da odstranijo vse odvečne delce, ki nastanejo pri obdelavi. In glava je tako pripravljena za vgradnjo. In to le v nekaj dnevih. Na koncu v rob »vsekajo« le še svojo serijsko številko, saj ima tako opravljeno delo enoletno jamstvo. Sicer pa pravijo, da je tako popravljena glava »kot nova«! In cena? Odvisna seveda od obsega popravila, toda za tak primerek okvirno v vrednosti od 200 do 350 evrov.

IMG_2916

Pri vgradnji seveda ne gre pozabiti še novega tesnila glave (40 evrov). Boljše je jekleno, ki ne zahteva ponovnega »zategovanja«. Nujno je tudi zamenjati vijake glave (cena 15 evrov), ki se jih »zateguje« v točno določenem vrstnem redu in s točno določeno silo (moment ključ). Dobro je zamenjati tudi vsa ostala tesnila in plastične prirobnice, pa kakšen tesnilni obroč (semering)… Ampak to mora tako ali tako vedeti vsak dober avtomehanik.

V končni fazi tudi »drobni potrošni material« in nekaj ur dela še zahtevajo svoj davek, vendar bistvo vsega je dokaz, da je takšno popravilo možno in mnogokrat celo smiselno. Kljub vsem nasprotujočim se mnenjem. Preverjeno!

Delovanje motorja v Volkswagen Transporterju 2,4D po obnovi glave!




Najzanesljivejši avtomobili leta 2015

Zgodba o prikupnih zverinicah, ki Nemčijo letno stanejo 64 milijonov evrov.

Zapletena izvedba prepisa vozila