BMW zadnja leta vznemirja avtomobilsko javnost s poudarjeno interpretacijo legendarnih ‘ledvičk’. Z mnenji se Domagoj Đukec preveč ne obremenjuje, saj premorejo Bavarci pokazati odlične kreacije prihodnosti oblikovanja. Na frankfurtskem avto salonu sem imel priložnost poklepetati z novopečenim vodjem oblikovanja znamke BMW.

Domagoj Đukec, po rodu Hrvat, rojen v Frankfurtu, se prikupno predstavi v hrvaščini, seže v roko ter povpraša kako kaj pri nas na Balkanu. Seveda mu je hrvaški jezik blizu, pa čeprav se z državo sreča le še ob poletnem oddihu. Kreatorja novodobnih propelerjev sem najprej povprašal o začetkih kariere, prehodu k BMW, viziji znamke ter oblikovanja. V intervjuju sva se dotaknila električnih vozil, marketinga ter nenazadnje ‘rušenja’ oblikovnih smernic.

Začniva z izhodiščem. Oblikovalska kariera. Ljubezen do avtomobilov in kako ste pristali v Münchenu?

Po končanem študiju sem dobri dve leti deloval pri Volkswagnu. Nato sem oblikovalsko kariero nadaljeval pri Citroenu, kjer sem zasnoval C4 Coupe, C5 ter zametke športnih terencev. Govorimo med leti 2002 – 2009. V otroštvu me je nad avtomobili navdušil oče, BMW pa je nekako ostal zapisan v meni. BMW je prepoznal moj slog oblikovanja, in leta 2010 mi ni bilo potrebno reči dvakrat za prestop. Res pa je, da sem začel delovati na področju oblikovanja vozil na sprednji pogon. Ne ravno tipično za BMW. (smeh) Kasneje sem postal vodja oblikovanja oddelkov M in i, nedavno pa sem prevzel vlogo vodje zunanjega oblikovanja celotne palete modelov BMW.

BMW na sprednji pogon, ekologija in trajnost. Kaj pa športnost?

Zgodba s sprednjim pogonom ima nekoliko daljše ozadje. Namreč, da smo ohranili znamko MINI, smo bili primorani izdelati skupne platforme, kar je seveda pomenilo sprednji pogon. Stroški so se porazdelili, hkrati pa smo ocenili, da lahko v BMW salon pripeljemo nove stranke. Drugo dejstvo pa je, da je BMW res nekoliko preveč hitel v smer ekologije in trajnosti. Proces dela kot tudi produkti so bili izjemni, a stranke niso bile pripravljene na to. Posledica je bila vidna v prodajnih številkah, saj nas je konkurenca prehitela kot tudi v podobi znamke. V tistem času, obdobje petih let, so pri konkurenci natikali na vozila športne dodatke. To je bil in še vedno je hit prodaje. Precej hitro smo tudi mi spremenili načrt, del rezultata pa je viden na tem razstavnem prostoru.


Vendar, BMW je kljub temu uveljavil svoje ‘eko’ modele. i8 in i3 sta nekakšni ikoni ‘elektro’ revolucije.

Drži. Še bolj zanimivo pa je, da sta modela vrhunec dosegla zdaj, ko sta pravzaprav že na višku ‘življenjske dobe’. BMW i3 tako rekoč nima konkurenčnega modela, so le cenejši in manj atraktivni električni avtomobili, a i3 je postal modni dodatek premožnejših meščanov evropskih mest. Kot torbica kakšnega poznanega dizajnerja. Na drugi strani pa BMW i8 Kitajci častijo kot tehnološki višek z Bavarske. Težko pa rečem, da bosta modela ugledala svojega naslednika. Politika oddelka i namreč bazira na razvoju ideologij, novih stvarjenj in ni paralela običajnemu BMW svetu – najprej posodobitev, nato nov model z enako oznako. Definitivno pa so v planu električna vozila, kot tudi tista na vodik.

In kaj električnega lahko pričakujemo v kratkem?

Najprej bo tu električna različica modela X3, poimenovana iX3. Strankam želimo približati električno vozilo brez kompromisov. Pred leti so električna vozila bila malenkost nenavadna s stališča oblike, potem so bili zadržki okoli dometa, spremembe mobilnosti, navad … Zdaj smo to fazo prebrodili, tudi na račun povratnih informacij oddelka i, zato začenjamo s trendnim SAV modelom. Kako si bodo modeli sledili težko napovem, lahko pa izdam, da imamo plan do leta 2025 elektrificirati 25-odstotkov naše ponudbe. In še predno me vprašate, zakaj samo toliko, je pomembno vedeti, da še večina držav nima pripravljene infrastrukture. Poleg tega pa je dizel še vedno naš najčistejši pogon, če upoštevamo vse dejavnike okoli izdelave. Skratka, strankam bomo ponudili čim več pogonov v različnih konfiguracijah.

Točno to je še vedno vprašanje električnega avtomobila. Smiselnost. Zanima me pa tole, ali vam snovanje električnega avtomobila omogoča več oblikovalske svobode?

Ne. Sam bi rekel, da gre bolj za marketinški trik, ki ga uporabljajo moji znanci iz oblikovalskih vod. Električni avtomobil predstavlja predvsem nove izzive, saj bodo vsi avtomobili naenkrat postali višji, imeli bodo večja kolesa in kako potem ustvariti privlačno karoserijo? Obenem je laično mišljenje, da so električni avtomobili zaprti – maska, podvozje, … Ti avtomobili potrebujejo izdatno hlajenje – med vožnjo, polnjenem, sploh ko govorimo o 300+ kWh polnilnici …

Kaj pa znamenite poteze modelov BMW. Bodo dobile mesto na novodobnih avtomobilih ali se bodo popolnoma spreobrnile, kot so se denimo znamenite ‘ledvičke’?

BMW ima možnost narediti karkoli. In verjamem, da bo vedno prav. Namreč, znamka je stara 120 let in zato je vedno korak pred ostalimi, ki jo želijo posnemat. Originalni oblikovalski dodatki so vselej prisotni na vozilih, le občasno dobijo nov pridih ter obenem nakazujejo oblikovno smer. Kot sem že prej omenil, je BMW imel težavo s prezenco, podobo modela na cesti. Manjkala je markantnost in povečava ledvičk je bila odločilna poteza. Stranke jih obožujejo, čeprav kavč komentatorji pravijo nasprotno. A tisti nas ne ganejo, konec koncev tisti niti ne kupijo avtomobila. In zanimivost, so ledvičke na X7 še vedno manjše kot maska na Zastavi. Ledvičke so naša maska.

Pri prejšnji generaciji serije 3 smo naredili eksperiment, kjer smo serijo 4 popolnoma spremenili. Malenkostno, a dovolj, da so stranke bile pripravljene odšteti več, čeprav so pravzaprav dobile serijo 3. To je naš pokazatelj, ko kupec ne bo prišel po novo generacijo vozila, potem nekaj delamo narobe. Trenutno smo na zelo dobri poti, zato si lahko privoščimo ledvičke vseh oblik in velikosti.

Opravil sem tudi intervju z vodjem področja avtonomne vožnje. Čeprav zatrjuje, da bo BMW še vedno narejen za voznika, me zanima, kako realna je ‘dnevna soba na kolesih’?

Z našimi ‘vizijami’ napovedujemo strategijo podjetja, ‘koncepti’ pa sporočajo prihajajoči novi model. Pomembno je razlikovati ti dve stvari. Naši avtomobili se definitivno nagibajo k avtonomni vožnji, a bo do popolne avtomatizacije še kar težavna pot. V nekaterih napovedih smo že predstavili spremembo potniške kabine glede na vozne programe – Comfort kot dneva soba in Sport postavitev dirkalnega vozila. Vse to je možno ustvariti, vendar lahko stranke že danes kupijo dnevno sobo na kolesih. X5, X7, serija 7 ter paleta Rolls&Royce. Dnevna soba, razvajanje v masažnih sedežih, gledanje televizija, srfanje po internetu, … vse to je že poznano in pravzaprav ne bomo odkrivali tople vode. Edini, ki bo pridobil ob tehnologiji avtonomne vožnje je voznik. Vsi ostali potniki pa koncept dnevne sobe na kolesih že poznajo.

Za konec mi izdajte še to, kateri je vaš najljubši BMW avtomobil?

Največji vtis so name naredili avtomobili v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Navdušil me je BMW 635 CSi. Ta avto sem si tudi kupil, ko sem študiral v Barceloni, saj najbolj izraža tisto, kar znamka BMW predstavlja – športnost. Ima zelo oster nos, vse na tem avtomobilu je značilno za identiteto znamke BMW. Še vedno ga obožujem. Všeč mi je tudi serija 5 e60, čeprav sem jo ob lansiranju sovražil – luči, masko… ampak celota je delovala napredno. Serija 7 e32 je imela lep zadek, na katerem so se prvič pojavile luči v obliki L. Naslednja generacija e38, tista iz Transporterja, pa je bila tako dolgočasna (tehnično sicer odlična), da so se vodilni odločili v München pripeljati novega oblikovalca.